LIEFDE – dienst zaterdag 19 november 2022

Weet je dat je geliefd bent door God? Maar dan ook echt geliefd? Het gaat hierbij niet om een gevoel. ‘Ik voel dat ik geliefd bent want God heeft mij gezegend met zus of zo’. Nee, ik praat over het besef hebben dát je geliefd bent. Niet om wat God geeft maar om wat Hij heeft gedaan en nog steeds doet.

Stel je ontvangt een zegen. Het is normaal, zelfs vanzelfsprekend dat je je daarna goed voelt en geliefd. God heeft je gezegend met die ene blessing waar je misschien al zolang voor hebt gebeden. Een week gaat voorbij en je voelt je nog steeds goed en geliefd. Twee weken gaan voorbij, vier, vijf weken. Een jaar. Dat ‘gevoel’ wat je aan het begin had bij het ontvangen van je zegen is langzamerhand aan het afnemen. Wat doet het afnemen van het gevoel van Gods liefde met je? Je kan gaan twijfelen of Gods liefde en aanwezigheid nog wel echt daar zijn. Je begint je langzaam steeds eenzamer te voelen en uiteindelijk ben je zover verwijderd van God alleen maar omdat jij niet de zekerheid had dat God jou liefheeft.

Wacht even, was je niet aan het begin volop ervan overtuigd dat God met jou was en dat Hij zoveel van je hield? Het afhankelijk zijn van ‘gevoelens’ is niet alleen gevaarlijk, het is ook nog eens een dikke vette leugen van satan!

De Bijbel zegt dat God ons nooit zal verlaten (Deut. 31:8). Hoe kan het dan dat wij ons soms alsnog eenzaam voelen? Verlaten door God want dat geliefde gevoel is er niet meer? Simpel. Dit komt door een gebrek aan geloof. Het geloof dat niet gefixeerd is op gevoelens maar op feiten. Het feit dat God van jou en mij houdt omdat Hij Zijn Eniggeboren Zoon heeft gestuurd naar de aarde voor ons.

 

God heeft ons laten zien hoe groot zijn liefde voor ons is, door zijn enige Zoon de wereld in te sturen. Door Hem wilde God ons nieuw leven geven. 

1 Johannes 4:9 (HTB)

 

Wanneer wij dus weten dat wij geliefd zijn door God, kan niets of niemand ons anders wijsmaken. Moeilijkheden zullen komen en gaan. Alles kan mislopen in het leven. Buitenstaanders kunnen denken en misschien zelfs zeggen ‘Waar is jouw God nou?!’ maar jij weet dat God jou liefheeft en dat Hij al jouw zorgen en problemen wilt overnemen. (1 Petrus 5:7)

Dezelfde God die Zijn Enige zoon Jezus naar de aarde heeft gestuurd voor ons waar Hij vervolgens werd geslagen, bespuugd en bespot (Markus 15:19-20). Degene die Zijn eigen kruis moest dragen na deze onbeschrijfelijke gebeurtenissen waar Hij vervolgens onschuldig aan het Kruis werd genageld voor onze zonden.

Dit is de God die altijd van je zal blijven houden en je nooit zal verlaten. Je vrienden kunnen je verlaten, collega’s, zelf je eigen ouders. Maar God, Hij is daar voor jou. En om te zorgen dat je écht niet alleen bent, was Hij zo genadig om Zijn Heilige Geest te sturen voor ons. Zijn Geest die omschreven wordt als onze Helper (Joh. 14:26). Klaar om jou en mij bij te staan in het leven. Wat een liefde heeft God voor ons. Ontvang deze liefde met open armen want het is je al gegeven.

Een liefdevolle groet en tot de volgende dienst!

 

Bekijk de dienst van 19 november 2022